Slide background 1

Με ενδιαφέρον και αρκετό προβληματισμό παρακολουθήσαμε στο αμφιθέατρο του σχολείου μας την ομιλία του κ. Μ. Γιαννουλέα ποιά είναι τα στάδια και οι τύποι μάθησης, πόσο σημαντική είναι η ενεργητική ακρόαση και η επαναπληροφόρηση κατά την επικοινωνία και ο ποιός ο ρόλος του γονιού ως καθοδηγητής.

Ο αρνητισμός είναι ένα από τα βασικά στοιχεία συμπεριφοράς που εμφανίζονται κατά την εφηβεία. Αν ο έφηβος εμφανίζει άρνηση προς το σχολείο και τη μελέτη πρέπει να κινηθείτε προσεκτικά:

  • Δείξτε του εμπιστοσύνη και επιβεβαιώστε τον ότι πιστεύετε στις δυνάμεις του και ότι μπορεί να τα καταφέρει.
  • Προσπαθήστε να μάθετε αν αντιμετωπίζει κάποιου άλλου είδους πρόβλημα στο σχολείο.
  • Τονώστε του το ενδιαφέρον για μελέτη, χρησιμοποιώντας τα μαθήματα στα οποία είναι καλός και τα θέματα γνώσεων που τον ενδιαφέρουν.

Επίσης,μάθαμε ότι:

1. H ενεργητική Ακρόαση :

  • Δείχνει στους έφηβους ότι θέλουμε να ακούσουμε αυτά που έχουν να μας πουν.
  • Ενθαρρύνει ένα κλίμα ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης και έτσι βελτιώνεται η επικοινωνία.
  • Βοηθάει να “σπάσει” η αντίδραση του έφηβου με το να τον εμπλέκει περισσότερο στη διεργασία της μάθησης.
  • Αναγνωρίζει την σημασία των συναισθημάτων στη διεργασία της μάθησης.

2. Δεν φωνάζουμε και τιμωρούμε τον έφηβο για τη χαμηλή του βαθμολογία, γιατί αυτό μπορεί να φέρει αρνητικές συνέπειες. Συζητάμε λογικά και ήρεμα μαζί του για τους στόχους του και τι πρέπει να αλλάξει για να τους επιτύχει.

3. Στις επιλογές του για το μέλλον, πρέπει να έχουμε συμβουλευτικό και όχι καταπιεστικό ρόλο, γιατί αυτό είναι πηγή αρνητισμού για το παιδί.

4. Αποφεύγουμε την σύγκριση με άλλους ,  π.χ. αδερφό, συμμαθητή, ξάδερφο, κ.α.

5. Είμαστε δίπλα χωρίς υπερπροστασία , με στήριξη της αυτοεκτίμησης του

6.Αφήνουμε στους εφήβους πρωτοβουλίες , λήψη αποφάσεων και επιβράβευση σε δύσκολα tasks και λιγότερο στα αυτονόητα.

7. Θέλουμε να μην διαβάζει για εμάς αλλά για την χαρά του να μπορεί να τα καταφέρνει μόνος του πχ στο να λύσει μία άσκηση.

8. Απαραίτητη προϋπόθεση της διατήρησης της αυτό-εκτίμησης είναι να εκφραζόμαστε με ξεκάθαρο τρόπο, χωρίς να κατηγορούμε ή να αξιολογούμε κριτικά τον έφηβο. Στην επικοινωνία χρησιμοποιούμε το «μήνυμα των τεσσάρων γραμμών», που περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

  • ΟΤΑΝ... Περιγράφω αντικειμενικά τα γεγονότα ή τη συμπεριφορά του άλλου ατόμου.
  • ΤΟΤΕ... Περιγράφω τις επιπτώσεις του γεγονότος ή της συμπεριφοράς του στον εαυτό μου.
  • ΝΙΩΘΩ... Αναφέρω το συναίσθημα που νιώθω. Δεν κατηγορώ, ούτε μέμφομαι το άλλο άτομο.
  • ΠΡΟΤΙΜΩ... Περιγράφω τις απαιτήσεις μου ή τη συμπεριφορά που θα ήθελα να έχει το άλλο άτομο, καθώς και τα πιθανά οφέλη της.